Modlitba živého růžence v Boskovicích
Modlitba růžence"Nikdo tomu nerozumí, je to pořád dokola, dobrý jen tak pro starý ženský, mnoha slovy se modlí jen pohané, nedá se u toho soustředit, trvá to dlouho, nic rozumného z toho nekouká, studenty tím jenom odrazujeme, každý toho má plný zuby, zkrátka možná je to i hřích tohle udržovat nebo dokonce zavádět, tenhle relikt do naší doby přece určitě nepatří, no a tak..."
Úvodní text jsou slova Martina Kvapilíka, autora uvedené publikace a jsou jeho osobním svědectvím, jak dlouho mu trvala cesta k pochopení modlitby růžence. Ani přesně nevím, kde se u nás tato malá knížka vzala, ale najednou jsem ji uviděla ležet na poličce, tak jsem po ní sáhla a vybírám několik myšlenek, o kterých autor říká - na co jsem přišel a co mi předtím nikdo neřekl:
- Není to žádná křesťanská povinnost. Křesťan se nemusí modlit růženec. Jediná skutečně závazná osobní modlitba mimo mši svatou je modlitba, kterou nás naučil přímo náš Pán - Otčenáš. Jak říká sv. Tomáš Akvinský, Otčenáš obsahuje vše, za co se máme modlit, a ještě vtom správném pořadí. Jenže růženec je modlitba prosebná a rozjímavá a učí nás sjednotit se s Kristem, takže není moc chytré ji opomíjet. Učí naše srdce i rozum. Stále znovu a znovu se sjednocujeme s důležitými momenty Ježíšova života. Proto Jan Pavel II. říká, že růženec je evangelium ve zkratce. A funguje i jako prosebná modlitba, když své rozjímání o životě Ježíše Krista zaměříme - obětujeme na určitý úmysl.
- Není to žádné opakování. Opakujeme biblické verše v modlitbě Zdrávas Maria proto, abychom udrželi myšlenky u Ježíšova života - u konkrétního tajemství jeho života. Tedy text Zdrávas Maria má jediný účel - vracet naše myšlenky stále znovu a znovu zpět k Ježíšovu životu. Je to jakési "mentální pozadí" modlitby. Slova jsou jen podkladem k tomu, aby naše představivost neutíkala od tématu a my se dokázali soustředit.
- Není to primárně společná modlitba, tj. pro více lidí. Pokud máte problém s růžencem, první se jej naučte modlit o samotě. Až po čase zkuste modlitbu s někým dalším - manželkou nebo manželem, s přáteli, s rodiči nebo dětmi. Až se člověk díky praxi naučí při růženci soustředit na tajemství, které se právě modlí, je potom možné modlit se také při řízení v autě, při přípravě jídla, při opakujících se činnostech v práci a doma, při čekání na zastávce tramvaje či metra, na rušné ulici, ve vlaku.
- Nerozjímat o něčem jiném, než je biblické tajemství. Jan Pavel II. mluví o významu růžence jako o rozjímání o Ježíšově životě. Ideální je přečíst si úryvek Evangelia, který mluví o rozjímavé scéně např. o Ježíšově křtu v Jordánu. Potom si tu scénu v tichu a mlčení představit. A prožívat spolu s lidmi tu scénu tak, jako bychom tam byli také a dívali se zblízka. Slovy Jana Pavla II. "Ohlášení tajemství, a pokud je to možné, současné vystavení obrazu, který je představuje, je něco jako otevření scény, na kterou se má soustředit pozornost. Slova vedou představivost ducha k dotyčné epizodě nebo momentu Kristova života."
- Nehrát si na soustředěného duchovního borce. Jan Pavel II. upozorňuje na "chvályhodný zvyk" v každém Zdrávasu za jménem Ježíš znovu opakovat tajemství, o kterém rozjímáme. Přitom jméno Ježíš má být podle papeže středem celé modlitby.
- Pořád tak moc nepočítat. Moc nezáleží na tom, jestli se modlíme desátek, devátek nebo třeba dvanáctek. Důležité je rozjímaní o Ježíšově životě. Tolik z myšlenek M. Kvapilíka.
Společenství živého růžence
Společenství se neschází, je propojeno rozpisem desátků na celý rok.
"Živý růženec" je zvláštní způsob modlitby růžence: 20 desátků je rozděleno mezi 20 osob. Každý člen zastupuje duchovně jedno tajemství, modlí se denně svůj desátek a tím je uskutečňována modlitba celého růžence.
Ten, kdo se modlí 1. desátek, modlí se celý začátek, tj. Věřím v Boha, Otčenáš, 3x Zdrávas Maria.
A ten, kdo se modlí poslední, dodává: Zdrávas Královno, závěrečnou modlitbu a na úmysl Svatého Otce.
Nemá-li někdo čas, či možnost modlit se desátek na kolenou před obrazem nebo sochou Panny Marie, může se ho pomodlit během práce, na cestě, v autě apod.
Kdo se modlí celý růženec, není nutné přidávat desátek navíc, ale rozjímat o tajemství, které je mu přiděleno.
Modlitbou svatého růžence máme myslet na rodiny, mír ve světě, na naši farnost a zvláště na naše blízké zesnulé, kteří nás předešli na věčnost.
Snad také proto, že všichni máme jistotu, že zemřeme i my ... a že jsme všichni povoláni ke svatosti!
Každý měsíc je za živé i zemřelé členy Živého růžence sloužena mše svatá.
Pokud byste měli zájem zapojit se do modlitby živého růžence, napište na pohlova@dieceze.cz.